Másfél hónapja a városvezetés sok milliót áldozott rá, hogy nagy csinnadrattával bemutassa a város új, és a régiekhez képest tényleg környezetkímélőbb buszait, a sűrített földgázzal üzemelő, immár fehér-zöld MAN buszokat. Érdekes módon annak már nem kerítenek ilyen felhajtást, hogy a jelenlegi tervek szerint, a júniustól tervezett új menetrend szerint sokkal kevesebbet fogjuk látni a buszokat. Nem csak az újakat, a régieket is. Sőt nem csak a buszokat, de az új Skoda villamosokat is.
Talán azért, mert Miskolc is szélsőségesen tömegközlekedés orientált lett, mint Tarlós szerint Budapest.
Igaz, én nem igazán találkozom olyan busszal, ami üres lenne.
Sőt, sok esetben alig férek fel a járműre.
Mégis arról szólnak az iparági pletykák, hogy a relatíve zökkenőmentesen lezajlott februári tömegközlekedési sztrájk idején szerzett tapasztalatokra építve, a közlekedésszervezők előkészítik a vállat teljesítményének mintegy 10-20 százalékos visszavágását. Ez erőteljes járatritkításokat és viszonylatok megszüntetését jelentené. Akárhogy is, az utazóközönség csak rosszabbul járna: az eddigieknél is ritkábban járó, messzebb megálló járatokkal, nagyobb tömeggel találkozna és többszöri átszállással juthatna el csak a céljához.
És pont ez a baj ezzel a koncepciótlan koncepcióval.
Elfelejtik, hogy a közösségi közlekedés fontos és alapvető szolgáltatása a városnak, de legfőbb funkciója a kényelem, az élhető város megteremtése. Ha a buszokkal és villamosokkal kényelmetlenebb lesz a közlekedés, akkor az emberek jelentős része - aki csak megteheti - át ül autóba, a többiek meg gyalogolhatnak.
Márpedig a jól szervezett és kényelemes, hatékony tömegközlekedés mindenkinek jót tesz: autósnak, szegénynek, gazdagnak, környezetnek - mindenki nyer.
Az autósnak nem kell ülnie a dugóban.
Aki nem akar, nem tud autózni, szintén kényelmesen belátható időn belül elér a céljához.
A környezet nem telik meg kipufogó gázzal, és a belvárosban többnapos szélcsend esetén is levegőhöz lehet jutni.
A szűk látókörű Városháza is jól jár, mert a közösségi közlekedésre még mindig kevesebbet kell költeni, mint utak építésére és az asztmások, betegek ápolására.
Ennél egyszerűbb már nem is lehetne.
Persze csak akkor, ha valaki a Városházán átlátná a helyzetet. De ez - ha igaz a pletyka - meghaladja a képességeiket.