Avasalján

Mindennapok és holnapok a borsodi megyeszékhelyen

33. Munkahely ma, munkahely holnap

High Tech Jobs

2014. szeptember 18. 22:00 - Alex_W

Munkahelyeket kell teremteni, lehetőleg még ma, ez élet-halál kérdése a városnak és a régiónak. De az igazi kérdés az, hogy milyen munkahelyeket teremtünk Miskolcon. Az igazi kérdés, hogy azok a munkahelyek, amiket ma oly büszkén mutogatunk, három, öt  esetleg tíz év múlva is itt lesznek-e még.

A jelenlegi városvezetés nagy büszkén hirdette nemrégiben még óriásplakátjain, hogy 3000-nél is több munkahelyet teremtett - papíron legalábbis.

IMG_20140902_094457[1].jpgHáromezernél is több munkahely - ebből mennyi létezik még csak papíron és közben mennyi szűnt meg?
Hol van róla az IND-MySYS vagy az Evosoft?

 

Tekintsünk el attól a jelentéktelen ténytől, hogy ezek a cégek - a TAKATA kivételével - már az előtt Miskolcon voltak, hogy dr. Kriza Ákos polgármesteri mandátumot szerzett volna. Tekintsünk el attól a jelentéktelen ténytől, hogy a mind a TAKATA, mind 112-es mentésirányítási központ nem Kriza Ákos érdeme, ő a kisujját sem mozdította meg, hanem a központi kormányzat kegyelemes urainak adománya.

Figyeljünk inkább arra, hogy hogy a Bosch kivételével ezek nem innovatív munkahelyek. A TAKATA sem azért jön ide, hogy itt fejlessze ki a legújabb légzsákjait a Mercedes legújabb modelljeihez. Nem, ezek a munkahelyek szinte kivétel nélkül gyártóüzemek, gyártósorokkal. - S ezzel nem is lenne semmi baj.

Csakhogy egy gyártósort pont olyan gyorsan el lehet vinni Miskolcról, mint ahogy ide lehetett hozni: egy év s másik kontinensen lehet folytatni, más munkásoknak, más embereknek adva munkát. Nem az első eset, hogy gyártósorok a jóval olcsóbb munkaerőt követve költöztek Kínába vagy Indiába.

Az innovatív munkahelyekkel más a helyzet. Egy kutatót nem lehet csak úgy másikkal helyettesíteni, sokkal több idő, míg másik ember veszi át a helyét és folytatni tudja a munkáját. Egy kutató nem költözik csak úgy másik helyre, ritkán, s nehezebben mozdul. Épp ezért az innovatív munkahelyek helyben maradnak.

A folyamatos innováció, a hosszútávú termék tervezés, a mérnöki munka az, ami lehetővé teszi hogy a fejlesztőlabor mellé épített gyártósor tíz év múlva is itt legyen.

HighTechJobs

Ez nem egyszerűen munkahely teremtés, sokkal több annál. Egy átfogó stratégia, mely nem csak a következő gyártóüzemre hajt, hanem kihasználva a helyi szürkeállományt, a helyi oktatást, a helyben meglévő tudást szeretne olyan cégeket és olyan részlegeket a városba csábítani, melyek az elméleti vagy épp alkalmazott tudományok élenjárói. Olyan állások, ahol nem a tízmilliomodik termék legyártása a cél, hanem az első példány megalkotása.

Sokaknak az a véleményük, hogy demagógia a Városházától várni a munkahelyeket. Lehet, de az az igazság hogy a városban egy polgármester jelképezi a lakók hitét, egy polgármesternek van olyan súlya, hogy ennek érdekében lobbi tevékenységet folytasson. Erre képtelen a jelenlegi vezetés. Persze, ha high-tech állásokról van szó, akkor jobb is, ha nem tárgyal egy olyan polgármester, aki szerint a saját városából hiányzik a szürkeállomány!

Pedig Miskolcnak jó hírű Egyeteme van, amely viszont lassan kivérzik, s a város hagyja ezt. Azt az Egyetemet, mely immáron több mint hatvan éve része a városnak, melyen nagy dolgok születtek, sőt olyan jövőbe mutató dolgok, ahol sehol máshol sem, mint az űrkemence! Igazi High-Tech!

S ha egyszer dr. Kriza Ákos kinyitná a szemét, akkor három céget ajánlanék a figyelmébe, három céget, melyek évek óta jelen vannak Miskolcon, évek óta egyre bővítik szakember gárdájukat és mind a három a nemzetközi élvonalat képviseli: a Misys által felvásárolt, miskolci alapítású IND, mely piacvezető a webbankok szoftvereiben; a ma már  német Siemens leányvállalataként működő Evo Pro csoportot, mely a vasúti biztosítóberendezések szoftvereitől, az orvosi képalkotásig sok mindennel foglalkozik; és a Mobilengine-t, mely oly jelentős szereplővé nőtte ki magát az integrált, mobil eszközökön futó alkalmazások terén, hogy nemrégiben a londoni mentőszolgálat kérte fel, hogy a mentőkbe beszerelt mobil eszközökre készítsenek egy integrált információs rendszert.

Ez a három cég is jelzi, hogy Miskolc újra lehetne egy ipari és technikai centrum. Csak ma már nem vasművek kellenek hozzá, hanem informatika, anyagtechnika, vagy épp környezetbarát technikával foglalkozó zöld ipar. Ahhoz pedig, hogy ezek a cégek Miskolcra jöjjenek rengeteg munka, és kitartó utánjárás, lobbi, s főleg akarat az egyik legnagyobb szereplő, a Városháza részéről. Ezeket a cégeket ugyanis egyféleképp lehet megfogni: ha megteszünk érte mindent, hogy Miskolc ne csak egy pont legyen a térképen. Ámbár jelenleg még csak a térképen sem vagyunk sehol, pedig az alapok megvannak.

High-Tech, élvonalbeli munkahelyeket kell teremteni minél előbb, minél többet, valaki másnak, hisz a jelenlegi városvezetés nem ér rá. El vannak foglalva a saját kis hatalmi harcaikkal.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://avasalja.blog.hu/api/trackback/id/tr36698325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lipcsei Gábor 2014.10.03. 10:49:19

A Vodafone-t feltenni a plakátra elég visszás dolog.
Rájuk már Káli is büszke volt, de már ő is alaptalanul.
Gyakorlatilag a jelentkezésekre adott válasz-kérdőívükből egyértelműen kiderült, hogy nekik nem a szakmai hozzáértés számít, hanem az, hogy mennyi támogatást vehetnek igénybe a munkára jelentkező után. A kérdőíven 1 szakmai kérdés sem szerepelt(!), csak ilyenek, hogy huzamosabb ideje munkanélküli-e, csökkentett munkaképességű-e stb...

Shinva: egy régi manager mesélte, hogy nagyon nehéz volt úgy intézni a dolgokat a Shinvában, hogy megfeleljenek a japánok elvárásainak úgy, hogy közben a magyar munkaügyi törvényeket is betartsák (gy.k. csak annyira hajtsák túl a dolgozókat amennyire lehet).

Szerintem 2-3-szor ennyi nagy cégre lenne szükség ahhoz, hogy a munkahelyek versenyezzenek a képzett munkaerőért és jó legyen Miskolcon gyárban dolgozni, ne úgy érezze magát gyakran a szakember is mint egy raszolga. Tiszaújvárosban már kezdenek rájönni, hogy a Takata idetelepülésével a Bosch és a debreceni NI működésével végetért a "mindenki pótolható" időszak, de még mindig nem jutottak el odáig, hogy megbecsüljék azokat akiket meg tudnak tartani (nem csak anyagi értelemben).

Még annyit a fotóhoz, hogy a táblán látott cégek közül az egyikben dolgozott ismerős. Elmondása szerint kevesebb munkaidőre jelentették be (ha jól emlékszem 6óra), mint amennyit dolgozott (8), tehát "szürkén" foglalkoztatták. Azt se tartom elfogadhatónak, ha a kisvállalkozók trükköznek így, de ahhoz már pofa kell, hogy egy támogatást kapó cég csinálja.

A Miskolci Egyetem cikkben említett "jó híréről": cégünk egyik régi manager évekkel ezelőtt körbeküldött egy körlevelet ami az Egyetem felől indult és azokat a tapasztalatokat tudakolta ami aapján képet kaphatnának arról: Miért mennek máshova tanulni a miskolci elektrós-villamos hallgatók (pl pesti Kandóra stb.). Ugyanez a főnök egy szakmai továbblépést célzó beszélgetésen rákérdezett, nem akarnék-e tovább tanulni. Mire azt válaszoltam a ME közel lenne, de ide nem jönnék vissza, máshová ingázni meg nincs időm. Erre ő is (a Miskolci Egyetemi gyűrűvel az ujján) azt monda: "Én sem a Miskolcit javasolnám". Az itt folyó oktatás hatásfokáról elég ha annyit mondok: a középsuliban felszedett elektronikai, digitális technikai tudásomat az egyetemi évek után mind újra kellett tanulnom, mert a sok töltelék és egyéb tárgy mellett pont a szakmai tárgyak hatékony és életszerű ápolására nem volt már idő/energia az egyetemen. Programozás tekintetében az egyetemen már az akkor (2002-ben) is 10 éve elavultnak számító Pascal nyelvet tanították (amire jó esetben is csak alapozni lehet), miközben a város középfokú iskoláiban a lelkiismeretesebb tanárok már grafikus felületű objektumorientált nyelveket oktattak (amik akkor azonnal munkaerőpiacon bevethető tudást adtak).

KissGecihuszár 2014.11.04. 16:00:25

Sok szempontból tanulságos cikk, sok igazságot és azért féligazságokat is tartalmaz, mert -igaz nem vagyok miskolci, de vagy 2 tucatszor jártam ott az elmúlt kb. 30 évben, tehát azért van néminemű fogalmam pl. a helyi KKV-k helyzetével kapcs- semmiképpen nem szabad Miskolcon, ha jobban tetszik Diósgyőrben temetni a nehézipart, s benne -egyebek mellett- a gépgyártást, melynek minden szerénység nélkül világszínvonalú képviselője a DIGÉP! Íme egy közelmúltbeli siker a DIGÉP házatájáról: www.autopro.hu/beszallitok/Egymilliard-forintos-szerszamgepet-gyartott-a-Digep/12099/
Nos, abban szerintem mindenki egyetérthet, hogy a DIGÉP-hez hasonló cégek azok, amelyek egyfajta garanciát jelenthetnek, egyrészt Miskolc, másrészt Borsod, végső fokon a Hazánk számára is, mert pontosan az (nehéz)ipar szerepének a nemzetgazdaságban betöltött szerepét szeretné növelni az EU is az elkövetkező években, évtizedben, ugyanis Nyugaton is rájöttek, hogy súlyos hiba volt a legértékesebb gyáraikat, egész iparágakat Kínába, Indiába átpakolni, mert pl. India infrastrukturális állapota inkább kerékkötője a fejlődésnek, mintsem elősegítője, arról meg már nem is beszélve, hogy az ottani "humánerőforrás" is elkezdett követelőzni, azaz már nem érik be a Magyar átlagbér 1/5-vel, mely ugye a nyugati átlagbér 1/6-oda, azaz a béka segge alatt tanyáz. Viszont amennyiben kénytelenek emelni, úgy elvész az a versenyelőny, amit anno azzal értek el, hogy fentebb nevezettekhez vitték át a komplett gyáraikat (pl. Adidas, Blaupunkt, AEG és tettestársaik). viszont mivel az általános bérszínvonal, az ú.n. (de borzalmas szóösszetétel ez!) BÉRKÖRNYEZET továbbra is a legfontosabb tényező marad 1-1 jószág előállításának költségtényező számítása során, ezért Miskolc igenis jó esélyekkel pályázhat akár a Távol-keletről Európába visszatérni vágyó gyártók odavonzásához, pláne, hogy Ukrajna az ismert okok miatt egy jó időre kiesett a pixisből, Románia közúti infrastruktúrája nettó borzalom, ezért igenis jó esélyei vannak a városnak,de... De ahhoz, hogy Miskolcon mondjuk 10ezer új, magas hozzáadott értéket termelő munkahely teremjen, nos ahhoz mindenképp kell egy minőségi ME, hiszen 1-1 cégnek úgy a legegyszerűbb, ha az "irodaházát" is ott építheti fel, ahol az üzemcsarnokokat, azaz lehetőleg egy helyen legyen a management, a K+F tevékenységet végző mérnökhad és persze a magasan kvalifikált szakmunkások, akik nyelveket beszélő, a XXI. század elvárásainak mindenben megfelelő jéghideg profik. Nomármost, ahhoz hogy legyen 6-8000 magas szakmai kultúrával rendelkező szakmunkás a városban, ahhoz -egyebek mellett- kötelező egy olyan képzési centrum, ahol nem kell mást csinálni, nem kell feltalálni a spanyol viaszt, "csak" alkalmazni az NSZK-t, Ausztriát sikerre vivő duális szakképzést, természetesen szimbiózisban pl. a Bosch-al, Takatával, egyéb olyan gyártókkal ,akiknek elemi érdeke, hogy folyamatosan meglegyen a minőségi tudással rendelkező utánpótlás. A mindenkori városvezetés pedig szintén nagyban hozzájárulhat a sikerhez, pl. egy, a jelenleginél sokkal minőségibb közösségi közlekedés fenntartásával, mert a jelenlegiről sok mindent el lehet mondani, de azt, hogy minőségi, nos azt a legnagyobb jóindulattal sem! A központi kormányzat pedig segíthet egy Európai szintű vasúti hálózattal, melynek szerves részét képezheti egy intermodális csomópont, ami létfontosságú a vidékről, agglomerációból ingázók számára, de ugyanúgy fontos a vállalatok számára is, hiszen versenyelőnyt jelent a nagy tömegű árúk, gyors, pontos mozgatása, célba juttatása. Ami pedig a repülőteret illeti; nem kérdés, hogy ha nem is egy Debreceni méretű, de egy a Sármellékinél komolyabb légikikötő igenis fontos, ahol az áruszállító gépek is leszállhatnak, hiszen nem mindegy, hogy Miskolcról Ausztráliába, USA-ba, Ázsiába szánt, vagy onnét a városba érkező berendezés szintúgy mennyi idő alatt juttatható célba! Tisztában vagyok azzal, hogy amit itt most vázoltam, az kb. pár 100MRD-s tétel, de nyilván ezen beruházások nem egyszerre, s nem is az elkövetkező uniós pénzügyi ciklus alatt hozhatók tető alá, de amennyiben már holnap elkezdjük ezek előkészítését, jó esély lesz arra, hogy az elkövetkező 8-10 év alatt mindegyikkel célba érjünk, s onnantól Miskolc is feliratkozhat a pezsgő élettel teli, dübörgő hazai városok listájára, ahová érdemes lesz (vissza)költözni, illetve akár vízfejbeli termelő, szolgáltató cégeknek a drága, élhetelen,permanens közlekedési k.oszban fetrengő vízfejből oda cuccolni! Azt viszont minden miskolcinak tudomásul kell venni, hogy nem elég csak az önkormányzatot csesztetni, igenis mindenkinek kutyakötelessége a saját lehetőségeinek figyelembevételével a legtöbbet megtenni a városért, akár úgy, hogy különböző, de a lényeges kérdésekben összefogni képes civil és lobbyszervezeteket alakítanak, melyek már kellő súllyal lesznek képesek úgymond "verni a tam-tamot", persze a realitások messzemenő figyelembe vételével... Isten áldja meg Miskolcot!!
süti beállítások módosítása