Avasalján

Mindennapok és holnapok a borsodi megyeszékhelyen

Debrecenbe mentek a bajorok

Leszállás megtagadva

2018. augusztus 02. 08:04 - Alex_W

Ennek a szerencsétlen városi dokinak ezt sem sikerült elintéznie: Debrecenben szállt le a BMW gyár, a velejáró több ezer munkahellyel, presztízzsel, biztos jövővel együtt. Doktor Kriza Ákos közel egy évtizedes regnálása alatt egyetlen egy nagyobb céget sem volt képes megtelepíteni a városban. Nézzék meg, a Takata megállapodáson is még Bajnai Gordon neve áll!

Krizáék érzik, hogy ezzel a napnál is világosabb, hogy mennyire nulla a teljesítményük, hogy mennyire ciki lett a személyük, hisz az elmúlt egy évtizedben Győr mellett még Kecskemét is kihasította a maga részét az autóiparból, s most lelkesen csatlakozik hozzájuk Debrecen - mindezt Krizáék saját közleménye szerint egy reptér miatt.

Reptér, ami Krizáék miatt nincs sem a városban, sem a környékén. Ha jön egy befektető,csak porfészeknek nézi a várost, mert nincs a közelben egy olyan mező, ahová akárcsak egy mezőgazdasági mezei békaugró letehetné a kerekét.

Pedig amikor át vette a várost, akkor volt reptér, sőt volt reptérrel kapcsolatos fejlesztési koncepció. Volt arra szándék, hogy Miskolcnak is legyen olyan betoncsíkja, amit a befektetők megkövetelnek. Városunk ezért szerzett tulajdonrészt - ha  nem is a határában, de 20-30 perces autóútra lévő - Klementina repülőtérben. Sőt, amikor ezt az elfuserált doktort megválasztottuk polgármesternek, már beleült a készbe a jóba, megvoltak a hasznosítási és fejlesztési tervek. Mindössze latba kellett volna vetnie azokat a híresen jó kapcsolatait Orbán Viktornál. Nem lett volna olcsó, de a három település összefogásával már egy működő, a BMW számára is vonzó repülőterünk lenne.

S nem a pénz miatt nem valósult meg a fejlesztés, a városi dokink szerint olyan gazdag a város, hogy egy másfél milliárd forintos ingatlanfejlesztést immár lassan három éve hagyjon üresen, parlagon - immáron mindenféle komolyabb örzés nélkül. - Igen ez a soha meg nem valósuló Science Múzeum épülete lenne. Gondolom a háttérben megy az agytröszt, hogy lehetne ingyen átjátszani valakinek, a pletykák a Jezsuitákat emlegetik...

Ha lett volna repülőtér - ami egyedül a Fidesz és doktor Kriza Ákos adminisztrációja miatt nincs - akkor a vidék legnagyobb műszaki egyetemével együtt sokkal vonzóbbak lehettünk volna a BMW-nek, mint Debrecen. Helyet csak találtunk volna neki valahol az 1000 hektáros ipari parkban -- vagy Hernádnémetiben.

Így viszont marad egy szerencsétlen, béna, kétbalkezes városvezetésünk, s az a riasztó tény, hogy továbbra sincs gazdasági fejlesztési koncepciója - nincs gazdasági jövőképe a jelenlegi városvezetésnek

Végül egy találós kérdés: az ezer hektáros ipari parkba hány cég költözött és mekkora a kihasználtsága? - A Takata nem ér, mert esetükben nem a gyár költözött az ipari parkba, hanem az ipari park a gyárba.

33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://avasalja.blog.hu/api/trackback/id/tr2814154765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czerka 2018.08.03. 12:59:43

Miskolcról azért nem a világ végére kell elköltözni, ha valaki a BMW-nél akar dolgozni. Úgy sopánkodnak azon, hogy Debrecen nyerte a befektetést, mintha legalábbis egy ősmagyar cég költöztetné a gyártást Kínába.

Úgy kellene ezt felfogni, hogy nyerhetett volna Románia vagy Szlovákia is.
Érdekes, ha Ausztriába vagy Londonba kell költözni egy munka miatt, azt simán bevállalják a magyarok akár Szegedről vagy Mátészalkáról is.

Killary Fucking Clingon 2018.08.03. 13:15:15

Az egyik legnagyobb probléma az hogy olyan gyökerek írnak blogot mint Te..

gigabursch 2018.08.03. 13:19:04

@czerka:
Teljesen egyetértek veled.
Ebben a versenyben Miskloc lehet hogy alulmaradt, de Magyarország alighanem nyert.

@Killary Fucking Clingon:
ezt tömören összefoglaltad.

Egyébiránt érdemes megnézni, hogy a Miskolci Egyetem és Miskolc vonzásában Kazincbarcika, Tiszaújváros mekkorát ugrott.
Épp az Egyetem miatt.

Coligny 2018.08.03. 13:24:53

Miskolc legalább felmerült, Pécsre senki nem akar jönni.

Bambano 2018.08.03. 14:15:34

hagy kérdezzem már meg, még véletlenül se a fideszt védendő: ha orbán egyik fülébe kriza súg, a másikba meg kósa lajos, szerinted ki fog nyerni?

ennyike.

halaloszto 2018.08.03. 14:25:55

@czerka: persze, el lehet költözni Miskolcról Debrecenbe. Csak ha sokan megteszik, egy porfészek marad örökre.

czerka 2018.08.03. 14:42:15

@gigabursch: "Ebben a versenyben Miskloc lehet hogy alulmaradt, de Magyarország alighanem nyert."

Az egy jó kérdés, hogy mennyit nyert ezzel Magyarország. Ugyanis valószínűleg nem lesz elég dolgozó helyben és román meg ukrán, sőt, akár ázsiai migriket is toboroznak majd.
Azért Hajdú-Bizarr megyében se végtelen a munkaerő-kínálat és aki ért valamihez, az már vagy nyugaton dolgozik, vagy Budapesten vagy Nyugat-Magyarországon vagy helyben talált munkát. Akik meg tartósan munkanélküliek, azoknak a nagy része egyszerűen annyira képzetlen, hogy nemhogy egy német, de egy magyar cég se tudná őket alkalmazni. Ez van.

Bambano 2018.08.03. 14:46:35

@czerka: azért egy romániai magyarra ne mondjuk már, hogy migri.

czerka 2018.08.03. 14:49:04

@halaloszto: minden városnak vannak felívelő és hanyatló korszakai, Magyarországon is, nem lehet minden települést megmenteni a hanyatlástól.

Miskolcról nekem az az emlékem, hogy a BAZ megyei barátnőm figyelmeztetett, hogy a város egyes pontjain cigit kérnek tőlem, akkor az nem lehet válasz, hogy "bocs nincs, nem dohány". Szóval azok is kell, hogy cigit tartsanak maguknál, akik nem cigiznek, különben megverik őket. Hát ez nem egy jó ajánlás egy városnak.
Bizonyos városokban vagy falvakban nincs semmi jó. Attól, hogy a nehézipar-fejlesztés idején felduzzadt Miskolc, nem kellene siratni, ha elenyészik.

czerka 2018.08.03. 14:54:27

@Bambano: ó, a romániai magyarok is rámondják a magyarországiakra, akik oda mennek, hogy jöttmentek.
Nekem csak negatív tapasztalataim vannak a romániai magyarokkal kapcsolatban. Sajnos. Pedig az én családom (nagyszüleim) elég sokat segített közülük őket, amikor a Ceausescu rezsim elől menekültek.

Flúgatlan 2018.08.03. 15:04:13

Hát, ... se debreceni se miskolci nem vagyok, de ez egy túlhúzott cikk szerintem. Egy repülőtér drága dolog, Debrecennek meg volt ősidők óta. Meg persze sok más is dönthetett Debrecen mellett, nemcsak ez. Pl. hogy közelebb van Ukrajna és Románia, ahonnan munkásokat várnak.

Csak emiatt nem hinném hogy a miskolci vezetőket kell okolni. Hogy 10 éves távlatban mit csináltak, azt nem tudom, de a BMW-gyár ügye annyi mindenen múlhatott...

czerka 2018.08.03. 15:04:31

@Bambano: @gigabursch: ja, amikor azt írom, hogy ukrán migrikkel fogják feltölölteni az állásokat, akkor nem ukrajnai magyarokra gondolok ám. Már több olyan multis üzem van Magyarországon, ahol a helyi munkaerő labdába se rúghat, mert a multi ukránokkal tölti fel a műszakokat. Olyan ukránokkal, akik magyarul egy kukkot se tudnak és a magyar melósnál kevesebbért dolgoznak, bár állítólag csapnivalóan. Se a minőségi, se a mennyiségi normákat nem tudják hozni. De olcsók.

Schulteisz az ikrek 2018.08.03. 15:09:56

@czerka: A BAZ. megyei barátnőd véletlenül azt nem mondta, hogy este a főutcán a rézfaszú bagoly garázdálkodik, és hülyeségeket huhog a járókelők fülébe? Nem kell mindent elhinni, csak azért, mert az beleillik a világképedbe. Igen a nehézipar felduzzasztotta a várost, a nehézipar megszűnt, de ami itt maradt annak is vannak még igen komoly értékei. Másrészről mindenki nem költözhet el. Akik pedig maradnak, nos, azoknak szüksége lenne komoly munkára. A kérdéses cikk egyébként a repülőtérről szól, illetve lassan annak hiányáról. Jövő április 1-el már csak múlt időben beszélhetünk a miskolci repülőtérről, nem másért, mint egyszerű ingatlanspekuláció miatt. Szirmabesenyő már alig várja, hogy kiparcellázhassa a részét, Miskolc meg majd alakít belőle ipari parkot 100 milliókért, amiből azért csurran, cseppen ide is, oda is. Ki fog az ipari parkba költözni, hová mennek a légi mentők? Ja kérem, ahol asztalosok dolgoznak, hullik a forgács. Neked sikerült a blogból azt a következtetést levonni, hogy pusztuljon Miskolc. Gratulálok. Penge logika!

czerka 2018.08.03. 15:12:50

@Flúgatlan: arról nem is szólva, hogy tudtommal a debreceni reptér se egy sikertörténet. Ezerszer akarták privatizálni, elkótyavetyélték, majd visszaszerezte a város, öntötték bele a pénzt. Egy istencsapása volt a városnak sokáig. Nekem ez jött le, amikor a debreceni reptérről olvastam a neten. Aztán most hirtelen előny lett belőle.

Magyarországon nem lehet minden város sikeres, minden egyetem színvonalas.

ProjectMayhem 2018.08.03. 15:23:48

két kriza van a fb-on: az egyik egyszer lájkolja a másikat, néhány román valamit, fideszeseket, de valami igazi miskolci értéket azt nem. mit vártok?

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2018.08.03. 15:26:24

Olyan kis édes a poszter. Mintha legalábbis kő alatt élne. Mintha bármilyen logikus érv vagy szakmai lobbi döntene idehaza bármiben is. Elég ha csak ránézünk a hírre, hogy ahhoz hogy Debrecen egyáltalán elindíthassa a témát, 44 Mrd-os hitelből (na azt is csak úgy kapni, mi?) meg kell előbb vegye a területet...

czerka 2018.08.03. 16:35:50

@Schulteisz az ikrek: nem kell Miskolcnak pusztulnia, de tudomásul kell venni, hogy nincs minden városnak egyenlő esélye. Magyarországon lehet egy Győr sikertörténet, de mondjuk Pécs meg hiába egy nagyon szuper hely, imádtam, onnan csak elvándorolnak a fiatalok.
Érzésem szerint Debrecenben egyedül az ingatlanosok járnak majd igazán jól, ha fel tudják verni az utolsó lakótelepi lakás árát is, mindegy, hogy a piac azt megalapozza-e.
A debreceni reptérrel hosszú ideig semmit se tudtak kezdeni, volt ott is spekuláció rendesen.

Galebeb 2018.08.03. 16:58:17

Amennyiben nem töketlenkedték volna el a mezőkövesdi repülőtér fejlesztését, talán most más lenne a helyzet.

gigabursch 2018.08.03. 17:36:56

@Galebeb:
Erről a reptérről nem is tudtam.

@czerka:
Bizonyosan nem lehet minden egyetem színvonalas, de műszaki képzésben Miskolc eléggé ott van.

Galebeb 2018.08.03. 17:41:12

@gigabursch: Mezőkövesd és Mezőkeresztes 45-45%-ban, míg Miskolc 10%-ban tulajdonolja. Volt egy pályázat a fejlesztésre, amit furcsa eljárásban a miskolci egyetem elvesztett. Aztán a nyertes nem csinált semmit, ellenben perbe keveredett a tulajdonsokkal. Magyarország legnagyobb repülőteréről beszélünk. Miskolc most szívta meg balfékeskedésének eredményét.

VT Man 2018.08.03. 18:06:01

@Flúgatlan:
"Debrecen mellett, nemcsak ez. Pl. hogy közelebb van Ukrajna és Románia, ahonnan munkásokat várnak."

Nem csak munkasok jonnek Romaniabol, hanem utasok is a repterre.
Ezert is tud mukodni a Debrecen-London vonal, es ezert valoszinuleg nem nagyon menne egy Miskolc-London.

czerka 2018.08.03. 18:23:20

@gigabursch: teljesen mindegy, hogy milyen a helyi egyetem műszaki képzése. A BMW hozza a bevált mérnökeit, azoknak bérel szép házakat. Ha magyar mérnököt alkalmaznának, akkor is simán meríthetnek a BME-n végzettek közül is. Vagy akár török, kínai, indiai mérnököket is toborozhatnak.

Zed is not dead yet 2018.08.03. 18:40:09

@czerka: Imádom ezt a "van cigid?" sztorit, most gondolom az összes kisfarkú, aki ráadásul sosem járt Miskolcon ezzel fogja riogatni a "mégkisebbfarkúakat".

Szóval egészen biztosan létezik az a hely, pillanat és szituáció, amikor/ahol/amiben ez a cigikérős/megverős sztori megeshet akár Miskolcon is, de 50 éve élek itt és még soha nem történt velem hasonló és ismerni sem ismerek olyat, akivel történt volna, stb. Egyébként meg ez a cigányozós drót ott is vicces számomra, hogy az országban sok olyan városban jártam/járok időnként, ahol elsőre is tisztán tudható, hogy jobb ha az ember óvatos (és tényleg, ilyen szitukban elég sok olyan arcot lehet látni a környéken, aki egy szoláriumnak nem bevételi forrás), de vicces módon ilyen tekintetben Miskolc még a 20-ban sincs benne (első hely székesfővárosunk számos területe, de az elsős tízben is bőven benne van pl. Debrecen, Győr, stb.).

Zed is not dead yet 2018.08.03. 18:51:55

Egész életemben Miskolcon éltem, de sokat járok vidékre dolgozni ügyfelekhez (ilyen szempontból ugye vidék Bp is, meg Abaújszántó is) és van némi összehasonlítási alapom is, meg vállalkozóként egy kevés rálátásom is arra, hogy hogyan is megy ez az üzemlétesítés egy új helyszínen.

Szóval ez a repülőtér lehet egy nagyon ügyes takaró, ami sokmindenre rádobható, de szerintem Miskolccal inkább az a baj, hogy jelenleg egyszerűen nincs elég, egy legalább (!!) autóipari projektben felhasználható szaktudású szabad munkaerő a környéken. Sőt, a városban és a megyében is (és szerintem a Dunától keletre nagyjából ez van) már ott tartunk, hogy semmiféle szabad munkaerő sincsen. A cégek egymástól szipkázgatnák el a munkaerőt, ha már rég el nem érték volna azt az árat (bért), ami még egyáltalán meg lehet ajánlani az adott munkaerőért úgy, hogy a munkájaa eredménye minimum érjen annyit, mint amibe került. Mivel már e tekintetben se nagyon van mozgásterük, így gyakorlatilag akárkit felvesznek, aki épp arra jár és persze ezek az akárkik azok, akiket még 2-3 éve egyáltalán senki sem vett volna fel sehova, mert olyanok.

Szóval ez már nagyjából a sakk/matt, ami egyre durvább, mert most már az is újabb elvándorlási/migrációs hullámot generál, hogy mivel már az alapszolgáltatásokban sincs ember semmire, ezért az is elmegy innen, akinek még magának lenne jól fizetett munkája, de már lassan nincs oktatás, egészségügy és nincs szakipar se (javítások, szervizek, stb.), amelyeknek a szolgáltatásaira a helyi élethez szüksége lenne. Szóval az ország jobban teljesít, ugyebár.

kokal 2018.08.04. 01:19:44

@Zed is not dead yet: Ebből a szempontból Debrecen sem jobb. Sajnos Miskolc lobbiereje kifejezetten gyenge. A BMW túl nagy falat lett.

bandigyerek 2018.08.04. 06:17:00

@Galebeb: A Kövesdi reptér koncepciójával az volt a lenagyobb probléma, hogy nemzetközi reptérré szerették volna fejleszteni, de ez a térség egy 100km-es körben nem bír el 3 nemzetközit (Debrecen, Kassa).

Galebeb 2018.08.04. 07:11:55

@bandigyerek: A baj az volt, hogy egy olyan cégnek adták, aki már egy repülőteret tönkretett. A döntés nem szakmai volt. A repülőtérnek megvoltak a lehetőségei, az önkormányzatok vagy valaki elbaxta. Most megszívták.

Galebeb 2018.08.04. 07:13:57

@Zed is not dead yet: Meg kell nézni, Miskolc lakóinak száma miként alakul. ehet, hogy nem véletlen a tendencia?

CM2131 2018.08.04. 10:22:42

Miskolc neve legalább felmerült, Vodka elvtárs városában Szegeden ilyen szóba sem kerül soha. Gyakorlatilag a rendszerváltás óta nem jött nagyobb termelő beruházás. Pedig még autópálya is van.

Ha egyszer megváltoznak a gazdasági körülmények, és a szerbek már nem fognak itt vásárolni hogy eltartsák Szegedet, a város összeomlik az biztos.

Billy Hill 2018.08.04. 17:16:22

@CM2131: Vagy lehet belőle halott város, mint Pécs, csak egyidejűleg az egyetemre rá kell gyúrni nagyon, hogy a sok diák (lehetőleg külföldiek is) pörgesse a várost...

gigabursch 2018.08.09. 08:07:29

@czerka:
Erősen nem mindegy, de nem fogok most erről vitázni, mert tök fölösleges.
Miskolcon - mégha a munkaerő hiány jelenleg tombol is - nagyon erős változások vannak és ennek még kell vagy 5-8 év hogy kifusson, de nagyon erős a technológiai forradalom. Pont az, amelyik az élőmunkaerőt helyezi hátrébb ill. más minőségbe.
Ez pedig az NME és annak tudatos léte nélkül nem menne.
S ebben a tudatosságban bőven benne van az is, hogy a 90-es években a legnagyobb nyomorban is támogatta a város az egyetemét a körülményekhez képest vastagon, mert az egyetlen igazi kitörési pontja volt/maradt.
Ehhez vesd össze, hogy a testvéregyetem Sopron mit kapott az elmúlt évtizedekben Sopron városától. Semmit. Az a város, ami a módszerváltáskor alig 35 ezres volt, 96-ban 45 ezres, 2002-ben 53 ezres és ma 130 ezren lakják. EZ szaros fillért nem ad a saját tudásbázisának.
Aztán majd csodálkozik, ha egy szép napon tiplizik az egyetem onnan. Mostanában Sopron két régi karja eléggé kelendő, csak még nem dőlt el, hogy melyik NER lovag zászalaja alá kell bekebelezni.
Sopron a valóságban nem civitas fidelissima, hanem civits debilissima. De durván.
Ezt csak azért mondtam, hogy lásd, Miskolc mennyire másképp áll a saját tudásbázisának növeléséhez.
Éppen csak orvosképzés nincs ott (még). De a megágyazás már megtörtént.
süti beállítások módosítása