Hétfő reggel a Takata csődjére kelhettünk. Azoknak, akik az elejétől követik a cég sorsát, nem volt újdonság, hisz a gyár megnyitásával körülbelül egy időben tört ki az autóipar egyik legnagyobb botránya: a japán gyökerű cég éveken keresztül szállított hibásan működő utasbiztonságban szerepet játszó alkatrészeket a partnereinek. 50-80 millió autót kellett cég miatt visszahívni, s kártérítési perek sora zúdult a cég nyakába. Ezeknek az anyagi vonzata akkora volt, hogy előre látszódott, hogy a japán gyártó beleroppan. A kérdés csak az volt, hogy a globális anyacég, a márka csődje magával rántja-e az amúgy botrányoktól mentesen és nyereségesen működő európai részleget. Az anyacégnél tavaly október óta tudatosan készültek a csődre, amit végül tegnap reggel jelentettek be.
Ennek fényében meglepő volt dr. Kriza Ákos felkészületlensége. Amikor Miskolc Város polgármesterét meginterjúvolta a Magyar Nemzet, hogy mi lesz a miskolci gyárral, teljesen felkészületlen volt Takatá-ból. Csak annyit tudott mondani, hogy tudomása szerint stabil a cég helyzete, és majd utána néz. Polgármester úr, üljön le, egyes. Miért nem követi naprakészen a város egyik legnagyobb üzemének, 1400 miskolci ember munkaadójának a helyzetét? Meglepte egy olyan botrány, ami közel három éve tart, egy olyan csőd, amit már tavaly ősszel elkezdtek előkészíteni? Önnek az a feladata, hogy lehetőségei szerint mindenre felkészítse a várost, hogy minél hamarabb megszüntesse a pánikot. Hét év után sincs tisztába a feladataival?
Szerencsére ez a helyzet nem a Polgármester úron múlott. Az amerikai piac meghatározó utasbiztonsági gyártója, a Key Safety Systems (KSS) a jól előkészített csőd forgatókönyv alapján azonnal bejelentette, hogy megveszi a Takata teljes eszközállományát, így a miskolci üzemet is. Ígéretük szerint néhány ember kivételével a japán cég összes alkalmazottját tovább foglalkoztatják.
A Takata Safety Systems Hungary Kft. nyilatkozata szerint az anyacég csődje semmilyen hatással nem lesz a magyarországi tervekre, a cég folytatja üzemének a további bővítését. A céget közvetlenül birtokló és azt segítő Takata Europe Gmbh. nyereséges, így nincs szüksége a csődbe ment anyacég segítségére. Ennek ellenére mindenkit megnyugvással töltött el, hogy a Takatának ilyen gyorsan sikerült komoly vevőt találnia üzemeire, így a gyárak léte hosszútávon is biztosított.